Rädsla som instinkt

Hjortdjur är räddare för människan än för vargen. Att störas och ständigt vara på alerten kan påverka djurens fortplantning negativt eftersom de äter mindre då. Det läser jag i dagens tidning, efter att i helgen ha haft förmånen att stå ett femtontal meter ifrån en ståtlig kronhjort i den vintervita skogen. Vilken fantastisk syn!

Hjort

Jag önskar att jag fick komma ännu närmare, röra mig med flocken, utan att störa den. Men hjortarnas instinkt säger åt dem att passa sig för människan, och de springer, skuttar elegant iväg över stammar och buskage.

Jag tänker att vi räds olika saker, instinktivt eller som inlärt beteende. Vissa rädslor går att ta tag i och komma över, medan andra är sunda varningssignaler. Signaler som vi ska lyssna till och ta vara på. Som hjorten som pilar iväg inåt skogen, även om mina avsikter enbart är fredliga.

This entry was posted in Nature, Swedish, Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

