Mental träning

Inom idrotten används mental träning för att uppnå önskade idrottsresultat. Genom att arbeta med tankarna, visualisering och avslappningsmetoder påverkas tankelivet och efterföljande känslor. 

Mental träning bidrar till förhöjd fokus, motivation och målmedvetenhet. När målbiderna förverkligas stärks också självkänslan, självförtroendet och tilltron. 

De arbetsmetoder som används är grundläggande mental träning, som inkluderar avslappnings- och meditationsövningar. Dessa övningar underlättar kontakten med tankarna, känslorna och beteendet. ​

Ytterligare en arbetsmetod är målinriktad mental träning innehållande visualisering och affirmationer. Det handlar om att skapa målbilder med hjälp av inlevelseförmågan och fantasin, samt positiva affirmationer. Centralt är även koncentration och fokusering som stärks med hjälp av koncentrationsövningar.

Mental träning kan bland annat bidra till en bättre fysisk och psykisk hälsa, mindre negativ stress, ett stärkt självförtroende och självkännedom, samt en ökad målmedvetenhet och känsla av harmoni.

Läs mer om mental träning här.

Advertisements
This entry was posted in Hope, Swedish and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s