Inatt drömde jag…

Jag drömde att jag vandrade hela vägen till Ryssland. “Var det kallt, var det till Sibirien” frågade de jag berättat det för. Kallt var det inte, men ganska ansträngande. Det värsta var dock att jag gick dit i någon form av exil, då jag frusits ut av närstående. I drömmen alltså.

Jag hade mycket lite resurser att klara mig med, knappt några. Det gällde för mig att vara uppfinningsrik. Jag togs emot av en barmhärtig familj, tills jag ganska snabbt bestämde mig för att vandra tillbaka till Sverige. En viss hemlängtan drev mig, vilket också gjorde att jag fick bråttom hem.

På vägen tillbaka hamnade jag på ett märkligt hotell i flera etage som utsattes för sabotage. Någon kastade in bruna, skrovliga puffar ur vilka lysande gröna maskar kom ut genom små explosioner. Där träffade jag också min gamla bästis från förr i tiden.

På morgonkvisten, den verkliga och inte den drömda, bestämde jag mig av någon outgrundlig anledning för att hoppa över dagens power walk med min väninna… Och jag skänkte många tacksamma tankar till alla närstående som inte fryser ut mig, vänner som drar ut mig på hälsosamma promenader och för att jag inte lider någon nöd i tillvaron.

Och jag tänker på de fördomar som fortfarande florerar kring den psykiska ohälsan och på de ödesdigra konsekvenser detta kan få för de personer som drabbas. Som att uteslutas från gemenskaper, att bli osynlig och tilldelas ansvaret för ett tillstånd som kan drabba vem som helst, utan viljans medverkan.

Ett tillstånd som i vissa fall kan leda till en snabbt nedåtgående spiral, inklusive förlusten av arbete, bostad och gemenskap. Men också ett tillstånd som kan vända och mynna ut i full återhämtning. Jag tänker på detta och hoppas att rädslan för det okända, som psykisk ohälsa, kan botas med kunskap och erfarenhet och mynna ut i ett öppnare och ödmjukare klimat.

En natt, en dröm. Kanske ett (o)medvetet sätt att se till det goda och på så vis värna om den fysiska och psykiska hälsan? Må väl!

This entry was posted in Social Support, Stigma, Swedish, Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

