Annorlunda film

“Adam Resurrected”, en udda film om Adam Stein, en Holocaust-överlevare som placeras på en mentalinstitution i öknen 15 år efter andra världskrigets slut.  Med Jeff Goldblum i huvudrollen.

Den stundvis bisarra filmen har sina poäng. Jag kanske läser in något som bara finns i min egen tolkning av filmen. Som, till exempel, fysiska uttryck för psykisk smärta när huvudrollsinnehavaren oförklarigt börjar blöda. I filmen kan dessa scener tolkas som ett uttryck för Adam Steins illusionistiska konster, men jag ser dem även som en metafor för psykosomatiska symtom.

Filmen behandlar andra världskrigets brott mot mänskligheten, så som förtryck och tortyr, men berör även psykiatrins historia och väsen på ett annorlunda sätt.

Jag vet inte om jag blev såld direkt, men uppenbarligen satte filmen spår med tanke på ovanstående. Mina medtittare somnade stundvis, men Jeff Goldblums tidigare seriefigursutseende har vunnit på att åldras till en numera distingerad figur. Och jag höll mig vaken trots den sena timman.

This entry was posted in Health Care, Media, Swedish and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

