Nöden är fattig på råd

“Jag hade kunnat välja att gå förbi det, tiga, och låtsas som om inget hade hänt, i ett försök att glömma lidandet då livet åter blivit uthärdligt, och bara hoppas att något liknande aldrig händer igen. För jag kan, fantastiskt nog, personligen vara någorlunda tillfreds med hur mina viktigaste mentala, fysiska och sociala funktioner har kommit att verka med tiden. Men, tänk om någon annan person är där, mitt uppe i ett sådant kaos, eller ifall någon ännu riskerar att hamna där? Borde inte den personen då få all den förståelse, det stöd och den hjälp som är möjlig? Nöden är fattig, mycket fattig, på råd. Och jag vet att varje litet positivt bidrag som kan nå ut till andra drabbade direkt och indirekt – verkligen behövs.” (s.II)

Utdrag ur Kristina Nilsdotters Förskjuten identitet. Schizofreni eller nya perspektiv. 

This entry was posted in Hope, Social Support, Swedish, Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

