Flow

Vi pratar om låsta tankebanor, om avkoppling, om lust och kreativitet. Och om att ägna sig åt en aktivitet där det uppstår flow.

Begreppet flow härstammar från Mihály Csíkszentmihályi, professor i psykologi. Det definieras som ett “psykiskt tillstånd som uppstår då en person med tillräcklig medvetenhet ägnar sig åt en verksamhet med ett definierat mål” (Wikipedia, 2011). Tillståndet kännetecknas av “att koncentrationen intensifieras, att medvetenheten ökar och att känslan av passerande tid upphör. Efteråt upplever man en känsla av tillfredsställelse inombords” (a.a.).

De handgjorda vantarna på bilden fick jag av en väninna. När jag tar dem på mig blir jag så oerhört glad för vänskapen och för gåvan. Och tänker mig att en sådan sysselsättning måste ge upphov till just flow.

This entry was posted in Coffee Shop, Swedish, Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

