Saker att ångra

Jag läser ett inlägg i tidningen Amos, som refererar till de fem vanligaste sakerna som folk ångrar på dödsbädden. Detta enligt sjuksköterskan Bronnie Ware, som har jobbat med döende patienter.

  • Jag önskar att jag haft modet att leva sant mot mig själv, inte det liv som andra förväntade av mig. Om ouppfyllda drömmar.
  • Jag önskar att jag inte hade jobbat så mycket. Framförallt uttryckt av män, som anser sig ha försakat privatlivet, så som barnens uppväxt eller partnerns sällskap.
  • Jag önskar att jag hade vågat uttrycka mina känslor. Om att hålla tillbaka känslor på grund av rädsla för att skapa obehag för andra.
  • Jag önskar att jag hade hållit kontakten med mina vänner. Om saknad.
  • Jag önskar att jag tillåtit mig själv att vara lyckligare. Om bekvämlighet och en omedvetenhet om att lycka kan vara ett aktivt livsval.

Och jag tänker att prioriteringslistan tidvis bör revideras för att minska risken för ångerkänslor. Och för att leva livet fullt ut, så länge det varar!

Amos (4 september 2011)

Bronnie Ware, Five Regrets of the Dying

 

This entry was posted in Coffee Shop, Hope, Swedish and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Saker att ångra

  1. femininsacre says:

    detta meddelande bör offentliggöras dagligen för att det kan nå ut till så många som möjligt för att rädda liv.

Leave a Reply

