Ta livet som det kommer

En augustidag på landet. Jag väntar fortfarande på sommarvärmen, den som jag väntat på sedan tiden före midsommar. Så här års brukar sjöarna vara varma, middagarna intas ute i kvällssolen, och känslan av mättnad på sommar och värme sakta infinna sig.

I skrivande stund piskar regnet mot fönsterrutorna. Jag har tre lager kläder på mig och fryser ändå. Jag funderar på att koka vatten så att jag kan värma mina frusna händer på en rykande och väldoftande kopp kaffe.

Att förvänta sig att saker och ting alltid ska vara på ett visst sätt kan skapa en känsla av trygghet. Men också leda till frustration och besvikelse. Över att det inte blir som man tror eller har tänkt sig. Det kan också leda till en glad överraskning, om negativa förväntningar inte infrias.

Alltmer försöker jag att ta livet som det kommer och att möta det som det visar sig. Att välja att se det positiva, även i situationer där det inte blir som jag har föreställt mig. På något vis blir det roligare då, och det oväntade kan ha sin charm.

Nu ska jag alltså koka kaffe och kura ner mig i soffan med en bok. Skogspromenaden får vänta… I och för sig räcker gårdagens fynd av kantareller ett tag framöver. Ända in till hösten, då en välsmakande kantarelltoast får påminna om en halvkylig augustidag på landet.

This entry was posted in Coffee Shop, Hope, Nature, Swedish, Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

