Mental Karneval

Jag har länge drömt om att åka till Brasilien för att få uppleva karnevalen, fast jag inte är särskilt begeistrad i stora folksamlingar. Men jag kan längta efter musiken, glädjen och känslan att släppa loss i ett lyckorus.

Jag blir ännu mer inspirerad när jag läser om “ett toktåg mot fördomar” (Sydsvenskan, 2011-03-05, s. A26), som ger en bild av mentalsjukhuset Pinel i Rio och patienternas eget sambatåg “Tá Pirando, Pirado, Pirou” (Du flippar ut, har flippat ut, är utflippad).

Där blandas patienter och före detta patienter, anhöriga, läkare och skötare, samt grannar och turister i ett och samma tåg. “Jag lovar att du inte kan se vem som är vem”, säger en kvinna vars dotter tidvis är inlagd på sjukhuset. 

“Jag älskar att ha mentalsjukhuset som granne”, säger en annan kvinna. “Vad är karnevalen om inte en ventil för alla att flippa ut!”

Brasilien genomför, liksom Sverige för ett par år sedan, en psykreform. Mentalsjukhusen ska avvecklas för att ersättas med dagmottagningar. Hoppas bara att sambatåget lever vidare och inspirerar till en mer tillåtande syn på mångfald.

Så på med hatten, glada färger och sambatoner. Nu ska det dansas!

This entry was posted in Hope, Stigma, Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

