Leka fram lusten

Vissa dagar kan det kännas svårt att hålla humöret och modet uppe. Dagar då problem hopar sig på alla håll och kanter och då det mesta ser mörkt ut. Dagar då tröttheten inte har några gränser. Dagar då tanken på att lägga sig under mjuk grön mossa för att krypa fram i vårvärmen känns som ett alternativ.

Som väl är finns det andra dagar också, dagar då det finns utrymme för att vila. Dagar som kan fyllas med fina stunder med familj och vänner. Dagar då det finns tid att ta en promenad i skogen och andas in doften av multna löv. Dagar då kropp och hjärna får vila från vardagens rutinmässiga intryck och måsten.

Dagar till för att leka. I min nuvarande lekstuga finns målardukar, akrylfärg, penslar, klister och travar med tidningsurklipp, bland annat. Dit går jag in och låter hjärnan vila. Eller rättare sagt låter jag tankarna följa de spår de vill. Jag leker med mina urklipp, placerar och omplacerar dem på duken. Leker med färger och motiv, begrepp och tankar om livet. 

Genom lekandet kommer lusten tillbaka. Och kreativiteten. Trots att jag är aktiv känner jag mig mer mentalt utvilad än på länge. Det lekfulla, kravlösa känns lustfyllt och ger mig smak på mer. Kreativiteten spiller över på andra områden i mitt liv och barnasinnet håller nyfikenheten vid liv.

Så vad tänker jag nu… mera lek!

This entry was posted in Coffee Shop, Hope, Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

