Vi ska gå dit, du och jag, där det är ljust

Lång och Kort står på den värmeångande grusvägen. En lärka drillar i skyn.

“Ser du ljuset där framme?” Lång pekar med sitt smala finger.

“Ser ingenting…” Kort orkar inte lyfta blicken. Ser bara inåt, om ens det.

“Känner du att jag tycker om dig?” Långs hand snuddar lätt vid Korts axel.

“Vet det. Men jag känner ingenting. Kan inte… eller jo… känner bara tomhet. Som ger mig svindel.” Kort vinglar till.

“Men du vet att jag finns här för dig? Alltid.” Lång stannar till. Även lärkan ser ut som en stilla ögonblicksbild. Lång söker Korts blick. Det är viktigt, det som Lång vill ha sagt.

“Det är ömsesidigt. Det vet du. Fast jag inte är mycket att ha just nu…” Korts röst droppar av tillbakahållna tårar. Drunknar till slut.

“Säger du. Men det är inte så. Inte sant. Det är bara en känsla, och den går över.”

“…”

“Jag vet att det är svårt att tro, just nu, men det blir bra. Snart kommer du att känna dig bättre. Och då vet jag att du finns där för mig också. Så är det bara.”

“Mmh.” Något tungt faller av Kort. Så ser det i alla fall ut, när den krumma hållningen blir aningen rakare.

“Jag ser ljuset där borta. Dit ska vi gå, tillsammans. Om jag så får leda dig eller bära dig.”

“Blir tungt.”

“Ja. Du skulle ha låtit bli det där äpplet.” Lång lyckas få Kort att le. Så blir det alltid, nästan utan undantag. Åt det ena eller det andra hållet.

“Vi ska gå dit, du och jag. Så det är bäst att du tar på dig solglasögonen om du inte vill bli bländad.” Nu är det Kort som tar första steget. Lång hinner snabbt ikapp. Ett steg närmare ljuset, ett i taget.

This entry was posted in Coffee Shop, Hope, Social Support, Swedish, Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

