Berättelser som redskap

I den narrativa berättelsen är vi subjekt. Berättelsen kan hjälpa oss att sätta oss själva på kartan genom att vi stannar upp och reflekterar över vem vi är.

Genom berättelsen skapas utrymme för att ställa frågor om vårt liv. Som var står jag? Var kommer jag ifrån? Vart är jag på väg? Vilken har min roll och andras roller varit i min livsberättelse? Vad har påverkat mitt liv?

Genom berättelsen kan vår livsvärld komma till uttryck, med allt vad det innebär av värderingar och val. Vår livshistoria kan bli mer greppbar för andra, och kanske även för oss själva. I förlängningen kan berättelser ge insikt i olika människors perspektiv och bidra till en ökad förståelse för andra.

Jag fastnade för en berättelse på Debutantbloggen, som gav underlag till eftertanke: En gästbok i Tensta, av Kevin Frato

This entry was posted in Swedish, Therapeutic writing, Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

